Een smartphone is als het ware een mini computer. En dat moet ook beveiligd worden tegen malware en virussen. Desondanks zijn de meeste telefoons voor zakelijk gebruik niet beveiligd, met alle gevaren van dien.
Eigenlijk kan bijna niemand meer zonder smartphone. Er staat immers veel belangrijke informatie op zoals mailtjes, contactgegevens en persoonlijke foto’s. Cybercriminelen hebben dit zich dat ook al een aantal jaren geleden gerealiseerd. Gebruikers worden meestal geïnfecteerd via phishing omdat de smartphone veel gebruikt wordt om e-mails te lezen. De toestellen hebben een wat kleine scherm en hierdoor zien gebruikers niet altijd of ze op een kwaadaardige URL klikken. Dit kan dan vervolgens ernstige gevolgen hebben.
Cybercrime neemt toe
Privé laptops van medewerkers zijn minder goed beveiligd dan apparaten van de zaak, waardoor hackers meer mogelijkheden hebben om binnen te komen. Maar ook het aantal mobiele aanvallen en de reikwijdte van dreiging voor mobiele apparaten groeit. Het is belangrijk om mobiele apparaten en de data die hierop staat te beschermen. Door een goed antivirusprogramma te gebruiken en medewerkers te trainen op de risico’s kan een heleboel ellende worden voorkomen.
Phishing wordt steeds eenvoudiger
Phishing is een vorm van digitale oplichting en het gebeurt via e-mail, WhatsApp en SMS. Je krijgt valse e-mails die jou naar een nagebootste website proberen te lokken. De fraudeurs vissen als het ware naar vertrouwelijke identiteitsgegevens, betaalkaarten en beveiligingscodes. Een bank of andere instantie zal nooit per e-mail of telefoon vragen naar persoonlijke gegevens.
Wat kun je doen?
– Reageer nooit op e-mails of appjes met verzoeken om persoonlijke inlogcodes of pincode. Heb je zo’n e-mail ontvangen? Verwijder deze meteen en klik niet op een link die in de e-mail staat.
– Krijg je een betaalverzoek van een onbekende? Niet op ingaan.
– Stuur jou bankpas nooit op. Jouw bank zal hier nooit om vragen.
– Verstuur geen kopie van jouw identiteitsbewijs op. Jouw BSN-nummer kan gebruikt worden om een bankpas aan te vragen.
– Verander regelmatig jouw wachtwoorden. Voorzie computers en smartphones van de laatste software- en beveiligingsupdates.
– Installeer een antivirusprogramma.
– Let op waar een app om toestemming voor vraagt. Je krijgt vaak de mogelijkheid om het delen van jouw persoonlijke gegevens te weigeren. Gebruik deze mogelijkheid, want bedrijven achter deze apps kunnen jouw data namelijk ook opslaan en zelfs voor andere doelen gebruiken, zoals het plaatsen van bijdragen op jouw social media-accounts zonder dat je dit zelf door hebt.
– Stel tweestapsverificatie in voor apps als extra maatregel om jouw smartphone beter te beveiligen. Met deze extra beveiligingscontrole hebben hackers en dieven niet genoeg aan alleen jouw wachtwoord om toegang te krijgen tot alle apps.