Je hebt elke dag een telefoon in je handen. En je staat vast niet stil bij de techniek die erachter zit. Ongeveer 20 jaar geleden belden we nog over een koperdraadje naar vaste toestellen. Vervolgens kwam de mobiele telefoon met draadloos bellen. En nu? Vaste telefonie gaat over naar het internet. Dit heet VoIP. Maar wat is VoIP nu eigenlijk precies? Digihero geeft uitleg!
Wat is VoIP?
VoIP staat voor ‘Voice over Internet Protocol’. Grofweg vertaalt betekent het ‘Spraak over het internet’. Andere termen die je vast wel eens bent tegengekomen zijn ‘bellen via internet en ‘internet telefonie’. Je komt ook geregeld cloud telefonie en hosted telefonie tegen.
VoIP zet je spraak om in kleine pakketjes
Wanneer je met VoIP belt, wordt je spraak omgezet in kleine datapakketjes. Deze pakketjes worden supersnel verzonden naar degene met wie je belt. De pakketjes worden uitgepakt en degene hoort vervolgens wat jij zegt. Het transport van deze data gaat vliegensvlug, er is amper een meetbare vertraging.
Wat heb je nodig voor VoIP?
Er zijn een paar zaken essentieel. Dit zijn zijn de volgende zaken:
1. Een internetverbinding
Bellen via internet, uiteraard zegt dit het al. Je hebt een internetverbinding nodig. Wij adviseren hier om een aparte internetverbinding of een apart stuk bandbreedte te gebruiken. Enkel en alleen voor je telefonie. Zo ben je verzekerd van een hoge spraakkwaliteit.
2. Telefoonnummers
Met bellen via het internet wordt er in principe naar jouw IP-adres gebeld. Je IP-adres is gekoppeld aan je vaste telefoonnummer. Je hebt dus telefoonnummers nodig waar je bereikbaar op bent en waarmee je kan bellen. Stap je over naar VoIP? Dan kun je jouw telefoonnummers gewoon behouden.
Je telefoonnummer was gekoppeld aan een vaste locatie, vandaar de term ‘vast telefoonnummer’. Het telefoontje kwam bij jou het pand binnen en alleen vanuit hier kon je bellen met jouw vaste nummer. Gelukkig biedt VoIP meer mogelijkheden! Je hebt de vrijheid om overal te kunnen bellen met jouw ‘vaste nummer’. Je hebt alleen toegang nodig tot het internet. Je bent dus vrijwel overal bereikbaar.
3. Je telefooncentrale staat in de cloud
Met VoIP bellen verdwijnt je fysieke telefooncentrale op locatie. Het verdwijnt dan naar de cloud. Met een aparte VoIP verbinding ben je verbonden met je centrale. We regelen je gehele telefonieoplossing, binnen de virtuele centrale! Denk hierbij aan wie op welk nummer te bereiken is, de wachtrijen, belgroepen, keuzemenu en nog vele andere functionaliteiten die naar wens zijn toe te passen.
De voordelen van VoIP
Er zijn genoeg voordelen van VoIP, zoals het feit dat het goedkoper is. Ook zijn je maandelijkse uitgaven beter te voorspellen. Je betaalt namelijk een vast bedrag per maand per gebruiker voor je telefonieomgeving en de functionaliteiten. Verder heb je geen uitgaven meer aan die dure fysieke telefooncentrale, zoals voor updates en onderhoud.
1. Alle communicatiemiddelen komen samen met VoIP
Alle vormen van communicatiemiddelen kun je samenbrengen met VoIP. Op je telefoon, tablet of laptop. Bundel naast het bellen ook andere communicatiemiddelen samen op één apparaat. Hierbij kun je denken aan fax, voicemail, e-mail en videobellen.
2. Altijd bereikbaar met VoIP
We hebben het al eerder gezegd, je bent overal bereikbaar op je vaste nummer. Op kantoor, onderweg of gewoon thuis. Zelfs in Spanje ben je bereikbaar, zolang je maar een internetverbinding hebt. En je blijft de volledige beschikking over de functionaliteiten hebben. Hierbij kun je denken aan het doorverbinden van gesprekken of het laten zien welke collega in gesprek is.
3. VoIP is toekomstbestendig
Internet zal altijd blijven bestaan. Tegenwoordig richten leveranciers zich volledig op telefonie via het internet. Met VoIP worden de mogelijkheden ook groter als het gaat om ontwikkelingen van functionaliteiten waar je sneller en efficiënter mee kan werken. Daarom is VoIP toekomstbestendig en kun je nog heel lang genieten van alle voordelen dat VoIP met zich meebrengt.
Nadelen van VoIP
Aan elk voordeel, kleeft er een nadeel. Bij VoIP is dat precies hetzelfde. Maar er zijn gelukkig meer voordelen dan nadelen.
1. Afhankelijk van stroom
Je vaste telefoontoestellen zijn afhankelijk van stroom. Is er een stroomstoring? Dan ben je niet meer bereikbaar op deze toestellen. Maar er is wel een oplossing voor het probleem! Een automatische doorschakeling naar je mobiele telefoon bijvoorbeeld.
2. Nieuwe bureautoestellen
Voor VoIP bellen heb je speciale VoIP telefoons nodig. Je oude analoge of digitale toestellen kan je niet meer gebruiken. Uiteraard kun je ervoor kiezen om volledig over te gaan op mobiele telefoons of te werken met softphones. Je kunt dan steeds bellen en gebeld worden op je vaste nummer. Uiteraard kun je je bureautoestellen blijven gebruiken door te investeren in een toekomstbestendige telefonieoplossing.
Heb je antwoord gekregen op de vraag ‘Wat is VoIP?’
Hopelijk is alles nu duidelijk. We kunnen je zoveel meer vertellen over VoIP, zo kunnen we zelfs een boek overschrijven. Dus dan doen we maar even niet. Wel kunnen we je vertellen dat je nooit teveel betaalt voor VoIP. Met een hosted telefonie oplossing kun je maandelijks het aantal gebruikers binnen je telefonieomgeving op en afschalen.
Wil je meer weten over VoIP?
Dat kan! Bel naar 010 30 600 of mail info@digihero.nl. We staan voor je klaar!